Thursday, June 21, 2012

:: Sesi mengecat rumah...

Apa korang rasa bila mula-mula nak stay kat rumah sendiri after kawen?Excited, happy, horor?  Aku? Aku opkos la hepiiiiiii sangat-sangat.  Baru ada privacy, ececee..  Banyak la ko punya privacy. 

Aku & mucuk decide untuk mulakan hidup baru dirumah sendiri sebab nak berdikari.  Yeke? Hahahaa... Tu last reason kot.  Antara sebab utama ialah keselesaan.  Ya, selepas berkahwin anda akan berfikir tentang keselesaan pasangan anda.  Sebagai isteri mithali (mithali ker?), saya nak suami saya selesa dan bahagia bersama saya.  Ewahhhh....

Dah..dah... mula nak merapu je.  Ok, back to keselesaan.  Cam aku cakap before ni, kami stay bergilir-gilir rumah parent aku and rumah mertua.  Faham-faham je la kan, aku anak first, ada 3 orang adik lelaki.  Mucuk pun sama, ada 3 orang adik lelaki.  Takkan selamanya nak duk dengan family dengan adik-adik yang ramai kan?

Kalu turn rumah parent aku, mucuk opkos la kurang selesa.  Sebab dia lelaki, balik mak aku da siap masak.  Baju kami pun mak aku yang basuh. Opppssss...  Aku kan busy tak sempat nak buat semua tu.. Muahahaha..  Tak da la, aku tak suruh mak aku cuci okeh.  Tapi mak aku paham anak dia letih  #ayatcoverline#.  So, start dari situ mucuk tak nak benda ni berlarutan, kang lelama aku tak reti nak buat kerja rumah katanya. Dia nak aku belajar berdikari, menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri.  Huk3...

Ok, tu kalu turn kat rumah parent aku.  Kalu turn rumah mertua pulak, aku yang kurang selesa.  Ye la aku keja, balik pun sampai rumah da lewat.  Sampai-sampai sedap-sedap je ko ambik pinggan taruk lauk, pastu telan.  Waaahhhhh....bertuah punya menantu.  Ko hada mak mertua centu?  Sebab tu aku sayang my mil, hik3...  Terus terang cakap, sepanjang aku stay dengan mertua aku tak penah masak okeh!!!  semua my mil yang sediakan.  Ko tak segan ke centu?  Orang lain aku tak tau la, tapi aku sangat-sangatlah segan walopun dorang tak kisah and paham situasi aku. Tambah plak ada 3 orang adik ipar lelaki.  Ko nak landing depan tv pun segan, nak seksi-seksi apatah lagi la kan? Kihkihkih....


Kekadang tu aku taknak makan,  bukan apa segan la pulak.  Hari-hari aku balik, senang-senang ja makan.  Tolong masak pun tak.  Tapi mak n apak mertua aku beli makanan macam-macam la pulak suruh makan.  Terharu ai tau dapat mertua cenggini #sambilmalumalu#

So, we ols decide belajar hidup sendiri.  Nak beli rumah? Tak mampu okeh.  Tapi sekarang tengah tunggu loan approve, we ols dah apply rumah.  Yeaaaaa....   Mak aku suruh stay kat rumah yang abah aku bei di Taman Mahsuri Padang Serai.  Rumah tu takda orang duduk, sebab my family stay kat rumah kampung.  So, dari biar kosong baik kami pegi duduk kan?

Rumah kecik je, maklumla low cost tapi alhamdulillah.  Ada jugak tempat kami berlindung.  Dan yang paling best tak payah bayar sewa...  Muahahahhaa....  Teruk punya anak !!!  Before ni rumah tu abah aku kasi sewa kat sorang ni, wife dia indon. Anak ada 3 orang tak silap aku.  Dah la xreti jaga rumah, dah macam reban ayam da...  Punya la semak samun.  Sewa pun xreti nak bayor...  janji dengan abah aku nak bayar sebulan RM170, tapi Bagi seratus je...70 tu hanyut tah kemana... 

Bapak aku kira bagus la, langsung tak berkira.  Sewa dah la liat nak bayar, kena bapak aku kol dulu baru nak bagi.  Kalu tak, buat-buat lupa je la...  Mak aku dah mula bengang.  Siap bagitau suruh cari rumah lain, rumah tu nak kasi aku duduk.  Tapi tak reti-reti nak keluar jugak, setahun okeh baru nak pindah.  Mau taknya, mana nak dapat tuan rumah sebaik bapak aku?  Tak berkira bab-bab bayaran..  dah la blah centu je, bil api tertunggak seratus lebih.. cilakak betul la...  Aku sumpah jadi semut kang...  Bapak aku jugak yang nak kena setel.  Dasar manusia tak sedar diri....

Alamak terover la pulak.  Ok now kita pergi ke tajuk mengecat pulak.  Cat rumah pun disponser oleh mak aku jugak.  Sebab orang yang sewa tu tinggal rumah dalam keadaan yang sangat horor...  So kena cat bailk bagi cun-cun.  Kaler ni mak aku yang pilih, sebab dia yang keluarkan duet kan? Aku? Goyang-goyang kaki sambil senyum puas ajer....  Memang anak tak sedar diri langsung. Hikhikhik...



Bahagian dapur..  Now sinki tu dah buang sebab buruk giler.  kat situ aku da letak washing machine dah..  Rumah ni sempit je, kalo yang ada duet dorang da renovet kasi lagi vogue.


Ni bilik number 3, aku buat dapur kat dalam ni...Hahhahahaa....


Pintu belakang, toilet, and bilik air... Eh, cat rumah ni abah aku upah jiran aku tolong mengecat ye...


Pintu depan, ni ruang tamu...  sampai sekarang living room rumah aku ceni jugak.. langsung takda perabot and sofa.  We ols landing-landing atas lantai je u olsss...  Maklum la baru kawen khennn.... Bajet takda nak beli tu semua.  Muahahahahaa....


Dari pintu depan menghadap ke dapur...


Oh my abahku sayang n my dearest mucuk sedang tukarkan kunci rumah.  Kang tak tukar penyewa lama datang rompak plak kang....Hahahahahaa....  Jahat sungguh hati aku...suka berprasangka buruk !!!


Hensem tak permata hati aku?  Dua-dua aku sayang tau....  Sayang abah n mucuk, muah-muah...  We ols start stay rumah ni 1 Mei lalu.  Hepi sesangat tau...Aku da dapat jalankan tanggungjawab aku sebagai isteri mithali dengan sempurna.  Sempurna kerrr???  Haaahahahaaa...  kena tanya mucuk la.  Tapi kat sini aku masak sendiri okeh, cuci baju, kemas rumah...  dah tak mengharapkan my mum n mil lgi dah.

Dan yang paling penting kami berdua sangat selesa....  Yeaaaaaaa.......


Luv, xoxo...

No comments:

Post a Comment