Wednesday, June 13, 2012

::Gotong royong kenduri kampung...


Percaya atau tak, kebanyakan kenduri zaman cyber sekarang nie banyak yang dah pakai catering? Setuju tak statement aku? Kenduri @ rewang ala kampung dah tak banyak yang buat.  Catering senang, ko bayar je duet biar orang catering yng uruskan semuanya.  Habis kenduri ko boleh goyang kaki sambil tengok tv.  Letih pun tak, rumah ko pun tak macam tongkang pecah.

Kalo kenduri kampung, sume tuan rumah prepare sendirik.  Sedara mara, orang kampung  bertungkus lumus gotong-royong siapkan semuanya.  Tu yang best.  Sangat-sangat berbeza dengan katering.  Ko akan rasa suasana yang sangat happening.  Dengan ramai orang datang rumah, buat keje sesamer.  At da same time boleh eratkan silaturrahim.  Ye dok??  

Letih ko jangan cakap la, sebulan lepas kenduri pun belum tentu ko rasa lega.  Over kannn...Badan habis sakit, rumah lintang pukang dah macam tongkang pecah dah.  Sabau je ler...  Mak abah aku la yang teruk.. Cian dorang kan?  Demi anak terchinnnta dorang sanggup buat apa saja.  Ecececceee....  Almaklumlah kan, anak first.  Pengalaman pun dorang takda.  So berusahalah sebaik mungkin ayahanda and bondaku merealisasikan hari bersejarahku..  Gitewwwww  #denganpersasaantakbersalah#

Aku?  hahahhaha....Akukan raja sehari, xleh buat keja  bebanyak.  Sume mak abah buat.  adik-adik dah la kecik-kecik lagi.  Bukan boleh buat apa sangat.  So, sebagai anak yang baik, aku pun buat keja sama naik dengan dorang.  Gila letih okeh.  Sume kena settle sendiri.  Dah la takda kakak & abang, sepupu sepapat pun suma kecik-kecik la...  Wuaaaaaaaaa.....  Mau tido berdengkur macam kobau dah first nite tuh...  #pitam#



Nasib baik ada jiran-jiran datang membantu.  Yeaaaa....  Khamis aku dah start cuti sebab kenduri rumah aku hari Sabtu.  So hari Khamis dah start merewang dah.  Jiran-jiran pompuan datang pun takde la kena buat keja apa sangat.  Sebab bab-bab packing gula-gula and goodies bag aku, mak, abah & adik-adik dah settlekan siap-siap.  Dorang datang just habiskan saki baki gula-gula yang ada jer...


Nur Damia Darwisha, dua pupu aku.  Ibu dia sepupu abah aku, kiranya dia dua pupu aku la ea?  Ko tengok, sepupu aku baby lagi okeh.  Cemana nak tolong aku buat keja?  Ibu dia umo saa aku, dah ada anak gitew... Ai pulak baru nak kawen....  Gitewww....


Maktam & Makngah sibuk pasang telur.  memang dah tradisi kenduri kat kampung.  Dua hari before kenduri ramai-ramai buat bunga telur untuk bagi kat tetamu. Dulu-dulu banyak biji la, ribu-ribu.  Sebab tu je doorgift yang bagi kat tetamu.  Sekarang dah advance, bagi goodies bag. Telur-telur dah takda, mahal plak tu.  tapi ai kan hati kampung, gadis kampung sejati katakan.  Nak jugak buat bunga telur ni walopun bag dah berlambak-lambak...  #libaskanrambutkebahu#


Jiran-jiran pun datang tolong.  Gila banyak okeh.  lepas kenduri ambik kau.  Terlebih banyak la pulak.  Membazir ja...  Ko banyak duet kan?  Tu la tamak sangat sume ko nak buat.  Over....  Pengajaran disini, sila jagan over dan membazir okeh.  Tapi serius aku cakap, ko akan over bila ko nak kawen.  Muahahahahhaaa....


My adik angkat, Sumi. Omel tak, omel tak?? Diangkat menjadi adik aku semenjak kami di UUM.  Nasib baik dia ada.  Dia baru je sampai dari Johor time ni.  Cian dia, aku suruh tido rehat xnak.  Nak jugak buat keja.  Letih okeh naik bas lelama...  Dia jugak menjadi pengapit aku.. Hikhikhik...Syok tak sayang jadi pengapit? 


Yang veteren cket kena buat keja kat dapur, ambik part masak.  yang muda-muda perasan jelita buat keja dalam rumah jewww... Hukhukhuk...


Sibuk masak apa yang patut untuk dijadikan juadah dihari bersejarah... Wah gitew.  Almaklumlahkan....kenduri rewang ala kampung, sume kena buat sendiri dari a to z.  baru meriah uollllsssssss..... Eh, yang lelaki tu nama dia Pakya, pulut kacau dia buat sedap okehh  !!!

Iklan jap...


Sepupu-sepupuku....sume lelaki okeh, pompuan tak rmai. Ada pun sume kecik-kecik.  Time ni butik pengantin baru sampai hantar barang-barang nak siapkan pelamin, bilik tidur, and meja makan. 


Auni my noti kazen.  Tak larat nak cakap dengan budak nih.  Excited sangat, biasa la dorang tak pernah rasa lagi riuh-riuh kenduri ni.  Letih aku tau, letih bercakap and buat keja dah sama banyak dah.


My abah sedang melepak dengan sepupu mak.  Time ni baru siap pasang khemah.


Nie time orang-orang kampung exspecially kaum lelaki sedang bertungkus lumus pasang khemah.   Seronok sangat time ni, tengok sama-sam gotong royong buat keje.  Terharu ai tau... Tenkiu semua, sedih nie...  #sedihtapidalamhatihappynakmampos#


My adik, my kazen and ai... Sekali nak enterframe jugak.  Time ni happy sangat dah.  Gedik btoi nak kawin.  Huh !!!!


Ni lagi sorang my noti kazen, syahmi.  Nakal nak mammmmmmmssss  okeh.  Roboh pelamin ai okeh.  Tak boleh nak larang, memang ko akan fedap la.  Sabau je ler...  Ko nak kawen kan, jangan stres okeh, control cun sudaaaa...


My beloved mak yang sangat busy.  Oh sangat terharu dengan apa yang mak ah buat.  Sayang mak sangat-sangat tau. Muahhhhhh juat-juta kat pipi mak.  #sobsobsob#


Makkkkkkkkkkkkkkk.... i lebiu.....


Mak & makngah...


My tok... sayang tok jugak tau, muahhh  !!!


Abah pun busy jugak... Sayang abah jugak nah..


Kawan-kawan adik...


Iklan lagi...


My adik kecikku...


Oh, mak lagi...busy sediakan bihun goreng untuk tetamu yang datang tolong.  Tokwan pulak sponser air tebu yang super sedap.  Fuhhhh.....


Makcik2 jiran sebelah rumah basuh telur ayam untuk direbus, masak, sume la...  Letih tak yah cakap la..  sangat-sangat.  tapi memang hepi, kepuasan tu tak boleh digambarkan dengan kata-kata.  ai hepi uollssss duk kampung sebab kat kampung ai masih lagi mengekalkan tradisi bergotong royong time kenduri kawen..  Tenkiu semua, i luv u olsssss damn much.  Muahhh !!!

Luv, xoxo...

No comments:

Post a Comment